rehearsing

Studenten Toneelvereniging Amsterdam repeteert nog voor de volgende voorstellingen die later dit verenigingsjaar opgevoerd zullen worden.

Dit jaar wil ik met jullie het zo-niet-feministische stuk Het temmen van de Feeks van Shakespeare gaan bewerken, hoe krijgen we dat actueler? 

Deze klassieker houdt mij al langer bezig; het gaat over Katherina, een waanzinnige vrouw met wie niemand wil trouwen. Haar zusje Bianca, in alles haar tegenbeeld, is veel geliefder. Bianca mag van hun vader echter pas trouwen als ook Katherina aan de man is gebracht. De rijke Petruchio gaat de uitdaging aan om deze feeks te temmen. Maar wie temt nu eigenlijk wie?

Uitvoering: t/m | Regie: Denice de Muynck

De voorstelling die ik aankomend jaar ga maken, gaat over het thema: vrijheid. Het is een begrip wat ons allemaal aangaat en waar we dagelijks mee bezig zijn. Alle rechten en wetten lijken op dit thema te berusten. Het wordt ons beloofd aan alle kanten, maar lijkt ook door zoveel normen en waarden te worden ingeperkt.

Uitvoering: t/m | Regie: Anne Nolten

Waar we vorig jaar de spanning van een detective opzochten, focussen we nu op humor in de stijl van een sitcom.

Het verhaal speelt zich af in een studentenhuis. In dit huis wonen meerdere mensen, maar iedereen is voornamelijk met zijn eigen dingen bezig. Veel contact is er niet. Totdat de stroom uitvalt. De gamers kunnen niet meer gamen, de tv valt uit en telefoons kunnen niet meer worden opgeladen. Vanaf dat moment hebben de totaal verschillende personages alleen nog maar elkaar. 

Dit alles wordt verwerkt in de stijl van een sitcom (situation comedy). Ik wil graag de klassiekere vorm van de sitcom onderzoeken. Denk hierbij aan ongemakkelijke situaties, onnozele opmerkingen, foute grappen én de welbekende lachband.  

Grote inspiratiebronnen zijn natuurlijk Friends en The Big Bang Theory, maar ook modernere sitcoms als Modern Family en The office hebben elementen die ik graag wil onderzoeken. 

Uitvoering: t/m | Regie: Remi Walsari

Uitvoering: t/m | Regie: Desi van Vliet

“Heel de wereld is toneel;

En mannen, vrouwen, allen, enkel spelers.

Zij komen op en treden weder af;

En elk vervult in ‘t leven vele rollen.”

 

Shakespeare schreef deze, inmiddels wereldberoemde, tekst in zijn komedie ‘Naar het u bevalt’. En dit is niet de enige keer dat hij in zijn werk de vergelijking maakt tussen de wereld die we als de realiteit zien en de wereld van het theater. Zo doet hij ook vaak uitspraken over de dwaasheid van de mens en laat in zijn stukken zien dat wij onszelf vaak in bochten wringen die zelfs voor het toneel nog te absurd zijn.

Vanuit deze blik op de mens en de wereld gaan we een voorstelling maken die zal bestaan uit verschillende scènes en teksten uit de komedies van Shakespeare. Waar het in zijn tragedies en koningsdrama’s toch vooral gaat over wraak, hebzucht, macht en moord; zo gaat het eigenlijk in al zijn komedies over de liefde! Maar denk hier dan niet aan zoetsappig gezwijmel bij kaarslicht. Neen, Shakespeare laat in zijn komedies juist de absurditeit van verliefde mensen zien. Wat doe je als je liefde onbeantwoord is of door je omgeving onmogelijk wordt gemaakt? Smeken, Achtervolgen, Vluchten… 

De personages in bijvoorbeeld ‘Een midzomernachtdroom’ en ‘Naar het u bevalt’ gaan tot het uiterste om te krijgen wat ze willen! Ze maken zichzelf en anderen het leven zuur. 

Uitvoering: t/m | Regie: Tommie Kinneging

Dit seizoen mag ik de jeugdtheatervoorstelling regisseren. Ik heb gekozen voor het stuk. Lang en Gelukkig. Dit is geschreven door Don Duyns en het is origineel opgevoerd door het Ro-theater. In dit stuk zijn allemaal sprookjes gemoderniseerd en door elkaar gehusseld. Zo ontmoet de Baron de boze stiefmoeder via internet. En heeft Assepoester een cursus zelfverdediging gedaan. Het origineel heeft veel fantastische liedjes en waar mogelijk zou ik die graag gebruiken. Daarom vind ik een bandje met feeënvleugeltjes essentieel. Het stuk is een komedie en ik wil in mijn repetities ook gaan werken met fysieke komedie, timing en speltechniek. Daarnaast wil ik ook zelf extra scènes maken aan de hand van improvisatie om het zo echt onze versie te maken. Dit stuk is gebaseerd op de Engelse traditie van een Christmas Pantomime. Veel verschillende sprookjes. De slechterik wordt gespeeld door een man in travestie. In dit geval Irma Zonderboezem. En vaak wordt er een dier gespeeld door twee acteurs. Ook wil ik werken met referenties uit de pop-cultuur en drag.

Mocht het repeteren verhinderd worden door corona dan zal ik de repetities vervangen door opdrachten die gangbaar zijn met de dan geldende maatregelen. Maar stoppen is geen optie. Ik denk dan aan tekstrepetities of aan kleine zelfstandige maakopdrachten. Maar uiteindelijk gaan we in maart een feestje neerzetten en geven we het publiek een kijkje in ons wonderlijke, vrolijke en slightly queer sprookjesbos, hoe dan ook…

Uitvoering: t/m | Regie: Daphne Noyons

De combinatie Theater en Psychologie vind ik super interessant. Deze combinatie wil ik dan ook met jullie gaan uitzoeken in het stuk Kale bomen ruisen niet van Magne van den Berg. Voor mij gaat deze tekst over praten maar niet communiceren. Aan de oppervlakte blijven. En laten we het vooral gezellig houden met elkaar en vooral niet praten over moeilijke zaken.  Ik wil een pijnlijk humoristische voorstelling maken over jongeren op een festivalcamping. Er is iets gebeurt en iedereen weet er ook vanaf. Maar er wordt niet over gesproken. Het doel is om het publiek aan te zetten om weer met elkaar in gesprek te gaan. Écht in gesprek te gaan. De vraag “Hoe gaat het?” echt durven stellen en open staan voor het echte antwoord. Tijdens de repetitie wil ik over het onderwerp in gesprek gaan. We gaan het thema inhoudelijk en theatraal uitpluizen. Op deze manier verzamelen we ons materiaal om vervolgens naar het script te kijken. We gaan experimenteren en ik wil typematig spel, realistisch spel en ongemakkelijkheid gaan onderzoeken op de vloer. 

Uitvoering: t/m | Regie: Kelly Heijmans

Een Tiktok huiskamerconcert. 

FOMO 2 is het antwoord op de voorstelling FOMO die ik eerder heb gemaakt en gespeeld. De voorstelling FOMO ging over een eenzame chick met een lange selfiestick. In deze voorstelling concludeerde ik dat vloggers eenzame mensen zijn zonder inhoud. FOMO 2 zal het tegen geluid worden van de voorstelling FOMO. Het zal een pleidooi worden voor en over jongeren. Tijdens dit traject doen we onderzoek naar het individu versus de groep en onderzoeken we wat de positieve kanten zijn van het Digitale tijdperk. 

Uitvoering: t/m | Regie: Sara van Nes

t’s about six brothers who are locked away in their small New York apartment by their father.

Their idea about the world outside the four walls is formed by the five thousand dvd’s they own.

Out of pure boredom, the only thing that is left for them to do, is reenact the scenes from Pulp Fiction, Reservoir Dogs and many others.

What happens when you have no idea what is happening outside the four walls you were born into? And what happens when one of the children breaks free?

Uitvoering: t/m | Regie: Charlotte Bakker

Kaleidoscalp. Een vlammend portret van een straat in 2021. Waarin inkomensverschillen aanvankelijk met de mantel der liefde worden bedekt. Waarin mensen met verschillende migratieachtergronden ogenschijnlijk harmonieus een buurtfeest met elkaar vieren. Waar verschillende generaties broederlijk zowel vlees als vegan producten gaar braden op de barbecue. Maar al snel blijkt dat persoonlijke tragedies en maatschappelijke verschillen een explosief mengsel vormen. Het feest verandert in een decadente, normloze, aaneenschakeling van bizarre ontwikkelingen en diep gevoeld onvermogen. Op de rokende puinhopen van wat eens een partytent met een schitterende barbecue was likken de buurtbewoners hun wonden en sterft één van de hoofdpersonen.

Uitvoering: t/m | Regie: Ewout Eggink

De liefde, oh de liefde. Men raakt er niet over uitgepraat. Er zijn miljoenen liedjes over geschreven. Vele tranen om gelaten. Wetenschappers hebben het gereduceerd tot een stofje in je hoofd en kunstenaars en filosofen hebben er boeken over volgeschreven. 

 

Uitvoering: t/m | Regie: Sanne Smits

Het verhaal van Urinetown gaat in het kort over een overheids verbod op het gebruik van privé toiletten i.v.m. een langdurige droogte en watertekort. Er mag alleen maar gebruikgemaakt worden van openbare toiletten, die in handen zijn van een grote corporatie. 

Als de bevolking zich niet aan de wet houdt, worden ze naar het gevreesde Urinetown gestuurd. De situatie is natuurlijk niet houdbaar en een opstand breekt uit, geleid door een dappere jonge held. 

Uitvoering: t/m | Regie: Pieter van Boort

Orpheus in de Onderwereld, het stuk dat ik gekozen heb, is van Jacques Offenbach; een van de bekendste operette schrijvers. Het bekende mythologische verhaal van Orpheus is herschreven met een komische twist. Ook komend jaar wil ik deze operette in het Nederlands uitvoeren. Naar mijn mening komt dit genre het beste uit de verf door het uit te voeren in je moedertaal, zodat je het verhaal met de vele woordgrappen goed over kan brengen op het publiek. In dit stuk zitten zowel solistische rollen op verschillende niveaus en veel groepsscènes, zodat er voor iedereen ruimte is voor een passende en uitdagende deelname.

Uitvoering: t/m | Regie: Frédérique Héman

Play hard, Party hard