repetities
Studenten Toneelvereniging Amsterdam repeteert voor de volgende voorstellingen die binnenkort of later dit verenigingsjaar opgevoerd zullen worden.
14, 15, en 16 januari - CREA Theater
Meer champange, meer dansen, meer geld, meer liefde, meer geluk. We willen alles voor onszelf. Maar waar brengt deze hebzucht ons? Tijdens de piek van de roaring twenties werd door de 'upperclass' op extravagante feesten geluk gemeten en vergeleken. Is dat nu, 100 jaar later, wel veranderd? Zijn we meer waarde gaan hechten aan de binnenkant dan aan het plaatje voor de buitenwereld? Zijn we meer dan grijpende lichamen in tijd geworden?
Daisy en Gatsby hebben elkaar al jaren uit het oog verloren. Als ze elkaar weer ontmoeten, is het alsof ze terug in de tijd zijn: hoteldebotel. Hoe moeten ze verder: alles wat ze hebben behouden zoals het was, of uitwissen? Krijgen ze alles of niks? Winnen of verliezen? Waar moeten we voor kiezen?
11, 12, en 13 februari - CREA Theater
Stap binnen in het Vegan Detox Program; een komische, scherpe en bevlogen voorstelling over zelfverbetering, spiritualiteit en het onrecht van het dagelijks leven. In een resort waar je een nieuwe naam krijgt en je oude ik achterlaat, ontvouwt zich een week vol absurditeit, influencerdrama, hysterie en emotie. Terwijl de deelnemers zich door de verschillende detoxfasen heen werken, broeit er onder de oppervlakte een complot vol oplichterij, identiteitscrisis en McDonalds.
Deze satirische komedie zit vol met gevatte dialogen, onverwachte wendingen en wellicht zelfs wat dans. Voor iedereen die ooit heeft overwogen een zelfhulpboek van de plank te pakken. Durf jij je oude ik achter te laten en je nieuwe naam te omarmen?
4, 5 en 6 maart - CREA Theater
Deze voorstelling kan zowel wel, als niet gespeeld worden.
Dit heeft geen gevolgen.
U kunt komen, maar nodig is het niet.
U kunt dus net zo goed niet, als wel komen.
Als u komt, moet het goed gaan.
Een voorstelling over de totale onzin van het bestaan.
Gebaseerd op de absurdistische teksten van Daniil Charms, speelt de voorstelling met verwachting en betekenis.
Over de logica die telkens net niet klopt.
Over de werkelijkheid die langzaam afbrokkelt.
Over de schoonheid van de onzin.
Een liefdevolle ode aan de poging, het mislukken, en het opnieuw proberen.
Op leven en dood.
8, 9, en 10 april - Universiteitstheater
In The Crucible neemt Arthur Miller ons mee naar Salem, een klein puriteins dorp in Massachusetts in 1692. Wat begint als een reeks geruchten over hekserij groeit uit tot een massahysterie die vriendschappen, liefdes en hele gemeenschappen onder druk zet. Angst en achterdocht drijven buren uit elkaar en niemand lijkt nog veilig. Achter de hysterie gaan ook persoonlijke vetes, machtsstrijd en onverwerkte emoties schuil. Hoe gemakkelijk laten we ons meeslepen door angst, hoe snel zoeken we een zondebok, en wat durven we te riskeren om de waarheid te spreken?
22, 23 en 24 april - CREA Theater
Het G-Woord is een muzikale montagevoorstelling over gender en seksualiteit – een community, die taboes bespreekbaar maakt. Vertrekkend vanuit interviews en de eigen ervaringen van de spelers, belicht het persoonlijke verhalen die ruimte maken om gender normen te doorbreken. Met humor, speelsheid en hoop geven de spelers een inkijk in de mogelijkheid van een inclusievere toekomst. De voorstelling vormt een viering van gender en seksualiteit in al haar diversiteit – die tegelijkertijd de harde waarheid van onze gender-werende wereld niet schuwt.
In een wereld zonder labels en vooroordelen, zou de schaamte dan vervagen?
6, 7 en 8 mei - CREA Theater
“Ik wil niet sterven. Ik smeek jullie, laat me niet sterven. Volk! Ik moet sterven! Wie wil me diens leven geven? Wie wil diens leven geven aan de Koningin, aan de goede Koningin, aan de arme Koningin geven?”
De Koningin Sterft is een absurdistische, groteske en poëtische voorstelling over een koningin die haar eigen einde weigert te accepteren.
Een voorstelling over de angst die te groot is om te dragen, en te menselijk om los te laten. Over jezelf verliezen in de waanzin.
Over hoe we troost zoeken in de grap, in de glitter, in de gekte.
Over hoe de dood ons leert wat angst eigenlijk is.
Een afscheid — en dat is misschien wel het allerengste wat er is.
3, 4 en 5 Juni - CREA Theater
Een romanticus die liever over het leven nadenkt dan het daadwerkelijk leeft...
Een vrouw die voor de zoveelste keer een eerste date heeft...
Een koppel dat de blik van een ander nodig heeft om intiem met elkaar te kunnen zijn...
Een vader die zich gezien voelt door een onbekend meisje aan de andere kant van de telefoon...
Een keurige familieman en psychiater die zijn eigen duistere verlangens met meer toewijding analyseert dan die van zijn patiënten...
En nog veel meer...
Een caleidoscoop van menselijke verlangens en mislukkingen.
Wanhopig zoekt iedereen naar geluk, maar telkens botsen ze op hun eigen verlangens, tekortkomingen en kleine waanzin.
Een wrang-komische voorstelling over eenzaamheid, seksualiteit, verlangen en de absurde pogingen van mensen om gelukkig te zijn – of op z’n minst te lijken alsof ze dat zijn.
10, 11 en 12 Juni - Universiteitstheater
In deze voorstelling komen een weesjongen en zijn vrienden op het schip van Lord Leonard Aster terecht. Hij reist met zijn bemanning van Victoriaans Engeland naar een verafgelegen eiland. Op het schip bevindt zich een kist met een mysterieuze inhoud, en de jongens komen dankzij Molly, een meisje dat wordt getraind tot sterrenvanger, erachter dat de kist vol zit met sterrenstof, een buitenaards middel met oneindig veel kracht. Het schip wordt echter achterna gezeten door de piratenbende van de kwaadaardige Kapitein Black Stache, die de sterrenstof aan boord voor zichzelf wil. Duik in de wereld van Fantasieland vóór de gebeurtenissen van Peter Pan met een ensemble van 14 acteurs die talloze rollen vertolken!
15, 16 en 17 juni - De Landing
Een bende uit Noord is er klaar mee; opeens willen alle geprivilegieerde jongeren uit Amsterdam uitgaan/koffie drinken/chillen in hún Noord. De ‘strijders’ uit het centrum zijn het daar niet mee eens; Amsterdam-Noord is net zo goed van hen en dat willen ze laten weten ook. Dit tot groot ongenoegen van de plaatselijke politie, die in een soort kat-en-muisspel verwikkeld raakt in hun strijd tegen alle vechtpartijen tussen de twee bendes.
Maar dan wordt de jonge Tony van de strijders verliefd op Maria uit Noord. Tony ziet geen ‘zij en wij’, hij ziet alleen Maria. De liefde tussen Tony en Maria zet de spanningen tussen Noord en de strijders op scherp; er móet nog een gevecht komen, waarin voor eens en voor altijd beslist wordt die de baas is in Amsterdam.
Noord/Zuid is een musical over liefde en haat, die op een satirische en dramatische wijze de zinloosheid van geweld laat zien.










